Van begrip tot gift

    Het is half oktober en we hebben een paar ongekend warme dagen gehad. Er was zelfs een avond bij dat ik om 9 uur ’s avonds in mijn vestje naar huis fietste. Die warme dagen koester ik, geniet als ik zo de deur open kan gooien, naar buiten kan lopen en van alle geluiden die door de open deur toegang naar binnen krijgen.

    Afgelopen week was ik in de Bilt, een van de vele bijeenkomsten om thuis te raken in het nieuwe automatiseringssysteem dat voorgeschreven wordt aan alle parochies in Nederland. Het vraagt veel van ons maar het ergste is nog dat we in een zaaltje in de kelder zitten, het daglicht niet zien vind ik heel vervelend. Zeker als je aan het einde van de dag naar boven loopt en je op het terras mensen in zomerkleding ziet zitten. Maar ik klaag niet hoor want het bouwen van zo’n nieuw programma met al onze wensen/eisen/inbreng is ook een leuke bezigheid. 

    Aangaande de nieuwe automatisering het volgende: de verwachting is dat de eerste parochies, begin 2018, de overstap maken naar het nieuwe systeem. Van één parochie zal de administratie uit Navision ingelezen worden, daarna wordt de werkgroep weer ingeschakeld om alles te testen en alle hiaten, voor zover we die tegenkomen, er uit te halen. Ik hoop dan ook dat we er niet veel tegenkomen en dat we ook met onze eigen administratie niet tegen al te veel problemen oplopen, maar bij deze vragen wij wederom uw begrip als het even niet zo gaat zoals u van ons gewend ben en dan doel ik onder andere op de brieven voor de actie kerkbalans in 2019 en de herinneringsbrieven die wij in oktober 2018 rondsturen. Het kan zijn dat u ten onrechte een brief krijgt, de programmeurs doen hun best om alle informatie die wij in de loop der jaren hebben vastgelegd in Navision over te nemen, we moeten er op vertrouwen dat dat ook gaat lukken, maar ik wil u toch van te voren meegeven dat als u ooit heeft aangegeven geen post van ons te willen ontvangen en het gebeurt in de loop van volgend jaar toch, zou u ons daarover dan willen inlichten zodat wij in het nieuwe programma een nieuwe aantekening kunnen maken? Ik hoop van harte op uw medewerking en ik kan u wel garanderen dat met uw informatie vertrouwelijk wordt omgegaan.

    Een nieuw systeem zal in het begin zeker de nodige problemen opleveren maar we moeten over omdat het oude systeem geen updates meer kan binnen halen en daarmee de kans op gehackt worden groot is. Men is ook bang dat het Sila in de toekomst gaat/moet verdwijnen. Misschien weet u het maar wij krijgen onze informatie door van het Sila, alleen zij weten bij welke geloofsgemeenschap iemand hoort. Vroeger kregen we de informatie door van de gemeente maar sinds de wet op de privacy mag dat niet meer. Aankomende maand hoef ik even niet naar de Bilt want deze maand wordt door de programmeurs de hele boel in elkaar gedraaid, in december gaan we met de werkgroep testen of zij goed hebben geluisterd naar onze wensen. Best wel spannend, het is niet niks om een programma voor parochies in elkaar te zetten, we wachten af.

    Voorlopig ben ik dus weer alle dagen in kantoor Heiloo te vinden. Zoals u weet is dat geen straf want zoals eerder al een keer gemeld, er gebeurt altijd wel iets. Van verdwaalde mensen tot een kaarsenleverancier, van de postbode tot een gift van een parochiaan. Geen geldelijke gift maar een gift van heel veel heiligenbeeldjes. Wat een collectie had deze dame vanaf de jaren 80 verzameld, van asbakje tot Mariabeeldje, van H. Christoffel  tot een dropje in een omhulsel. Het is de moeite waard om dit te bekijken, voorlopig staan ze boven in de vergaderkamer te pronken in de open vitrinekast. We overwegen nog een vitrinekastje dat in de Kerkstraat een plaatsje zou kunnen krijgen. U bent van harte uitgenodigd om met ons mee te denken.

    Op het moment van schrijven is de actie schoenendoos weer volop aan de gang. De eerste verkoop is weer achter de rug en het loopt weer. De dames van de actie hebben er weer zin in. Mocht u interesse hebben om een schoenendoos te vullen maar in het weekend geen gelegenheid hebben, dan kunt u elke ochtend van maandag tot en met vrijdag in de Kerkstraat binnenlopen, hier wordt u dan verder geholpen. Tevens kunt u in kantoor terecht voor al uw vragen op financieel gebied, te denken valt aan informatie over de actie Kerkbalans, de automatische incasso formulieren, de onderhandse overeenkomsten, voor informatie over de begraafplaats kunt u op maandagochtend terecht bij Ina Hoogeboom en Riet Daems. Voor het opgeven van misintenties ziet u op vrijdagochtend Karin van Rooijen in kantoor zitten. U bent van harte welkom, uiteraard staat de koffie klaar.

Voor nu wens ik u weer een fijne week, hartelijke groet, Astrid Wiebering-Vlaar